Keystone logo
University of Latvia

University of Latvia

University of Latvia

Johdanto

Noin

Latvian yliopisto perustettiin vuonna 1919, ja tällä hetkellä se on yli 15 000 opiskelijallaan, viidellä tiedekunnallaan ja yli 20 tutkimuslaitoksellaan ja itsenäisellä tutkimuskeskuksellaan yksi Baltian suurimmista ja johtavista tutkimusyliopistoista. Yliopisto tarjoaa yli 130 valtiollisesti hyväksyttyä akateemista ja ammatillista koulutusohjelmaa.

Latvian yliopistossa tehdään tutkimusta yli 50 tutkimusalalla, jotka edustavat neljää pääaluetta: humanistiset tieteet, luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet. Latvian yliopisto kiinnittää suurta huomiota kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen.

Latvian yliopisto kiinnittää paljon huomiota kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen, jotta se voi edistää identiteettiään kansainvälisesti ja vahvistaa yliopiston mainetta maailmanlaajuisesti. Tähän mennessä Latvian yliopisto on allekirjoittanut 136 kahdenvälistä sopimusta maailmanlaajuisesti ja yli 700 sopimusta 368 laitoksen kanssa 32 Euroopan maassa ERASMUS+-ohjelman puitteissa. Sekä saapuvat että lähtevät vaihto-opiskelijat käyttävät jotakin saatavilla olevista opiskelijaliikkuvuussopimuksista: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, kahdenväliset sopimukset ja maiden väliset sopimukset.

QS World University Ranking

Tänä vuonna Latvian yliopisto (UL) on sijoittunut QS World University Rankings -listalla 4 %:n maailman parhaiden yliopistojen joukkoon ja on nyt sijoilla 801-850. QS WUR Ranking By Subject -järjestyksessä se on sijalla 401-450.

Laadunhallinta Latvian yliopistossa

Koska kaikilla on erilainen käsitys laatuaiheesta, tälle termille on ajan mittaan syntynyt erilaisia määritelmiä. Nämä määritelmät kattavat eri aloja – tuotteiden laadusta organisaation johtamiseen. EU:n Phare Multi-Country Programme in Higher Education -hankkeen "Quality Assurance in Higher Education" puitteissa julkaistiin korkeakoulutuksen laadunvarmistuskäsikirja. Käsikirjan kirjoittajat tarjoavat muutamia korkeakoulutuksen kannalta olennaisimpia laatukäsityksiä, nimittäin:

1) Laatu huippuosaamisena – konseptin tavoitteena on pyrkiä olemaan paras.

2) Laatu "sopivuutena tarkoitukseen" - jonkin laatu tiettyyn tarkoitukseen.

3) Laatu muutoksena – samalla kun opiskelijoiden tavoitteet ja näkemykset muuttuvat, yliopisto pystyy vaihtelemaan heidän mukaansa ja saavuttamaan heidän tarpeensa eli sopeutumaan.

4) Laatu kynnyksenä - yliopisto asettaa tietyt normit ja kriteerit. Kaikki yksiköt, jotka saavuttavat tai ylittävät nämä normit ja kriteerit, katsotaan laadukkaiksi.

5) Laatu vähimmäisstandardeina - laaja määritelmä valmistuneiden toivotuista tiedoista, taidoista ja asenteista.

6) Laatu tehostamisena – yliopiston tulee kehittyä jatkuvasti.

Laadun varmistamiseksi kaikilla organisaatiotasoilla yliopiston tulee perustaa asianmukainen laadunhallintajärjestelmä.

Korkea-asteen koulutuksen laadunvarmistuksen prioriteetti on määritelty sekä eurooppalaisessa lainsäädännössä ja käytännöissä ( Bergenin tiedonanto - Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) että Latvian valtion lainsäädännössä. Näissä asiakirjoissa korostetaan yliopistojen sisäisen laadunvarmistusjärjestelmän käyttöönoton tarpeellisuutta.

Laadunhallinta- ja auditointiosasto vastaavat UL:n laadunvarmistusjärjestelmän kehittämisestä ja käyttöönotosta.

Sijainnit

  • Riga

    Raiņa bulvāris 19, , Riga

Kysymyksiä