
PhD in
Elämänkulkututkimuksen tohtorikurssi
University of Florence

Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Florence, Italia
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Sekoitettu
Kesto
3 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
Pyydä tietoja
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
Johdanto
Ph.D. Life Course Research -ohjelma edistää elämänkulkujen ja niitä muokkaavien merkittävien tapahtumien tutkimusta kokonaisvaltaisesta ja poikkitieteellisestä näkökulmasta. Ohjelma luo liittouman biolääketieteen, psykologisen ja sosiodemografisen alan tutkijoiden kesken.
Elinkulkututkimuksen tohtoriohjelma kouluttaa uuden sukupolven korkeasti koulutettuja tutkijoita, jotka tukeutuvat näyttöön perustuvaan lähestymistapaan, painottaen voimakkaasti kvantitatiivisia menetelmiä ja data-analyysiä.
Tohtorin tutkinnon ainutlaatuiset ominaisuudet Life Course Research -ohjelma:
- Ennemminkin temaattinen kuin kurinalainen identiteetti
- Konsortion yli-osastollinen ja alueellinen luonne paikallisten lähestymistapojen hajanaisuuden voittamiseksi
- Monitasoinen opetusrakenne, jota ruokkii suuri tieteellinen konsortio
Tohtoriohjelman teoreettiset lähtökohdat
Elämänkulkunäkökulma mahdollistaa kokonaisvaltaisen tutkimuksen siitä, miten yksilöiden elämää merkitsevät tapahtumat heidän keskeisissä kehitys- ja taantumisvaiheissa ilmenevät ja muuttuvat ajan ja tilan myötä.
Kolme periaatetta muodostavat perustan kokonaisvaltaiselle lähestymistavalle elämänkulun tutkimiseen:
- Kumulatiivinen sattuma: aiemmat kokemukset (mukaan lukien kohdussa saadut) muokkaavat henkilön tämänhetkistä asemaa elämän eri osa-alueilla (terveys, maantieteellinen liikkuvuus, perhe, työ ja sosioekonominen asema);
- Linkitetty elämä: yhden elämänalueen tapahtumat (sairaus, työpaikan menetys, avioero) voivat vaikuttaa kaikkiin muihin alueisiin;
- Historiallinen ajanjakso ja konteksti: ajanjakso ja konteksti, jossa yksilöt elävät, vaikuttavat keskeisten elämänkulkumuutosten todennäköisyyteen, ajoitukseen ja järjestykseen.
Yksilön elämänkulkua ei pidä pitää mielivaltaisena tapahtumaketjuna. Pikemminkin, kun kokemukset seuraavat toisiaan, ihmiset suuntautuvat yhä enemmän tietyille liikeradalle ja muut vaihtoehdot vähenevät todennäköisyydessään tai sulkeutuvat kokonaan. Mikrotason (yksityishenkilöt), mesotason (esim. kotitaloudet, hoidon tarjoajat, vapaaehtoisjärjestöt ja yritykset) ja makrotason (yhteiskunta, instituutiot) tekijät ovat kaikki keskeisiä.
Varmistamme synergiaetuja, sillä elämänkulkututkimuksen tohtoriohjelma sisältää poikkitieteellisiä näkökulmia, jotka yhdistävät biolääketieteen, psykologisen ja sosiodemografisen tutkimuksen. Elämänkulkututkimuksen tohtoriohjelma kouluttaa uuden sukupolven opiskelijoita, jotka pystyvät kolmiottamaan käsitteitä ja menetelmiä näistä erilaisista lähestymistavoista elämänkulun dynamiikan selvittämiseksi.
Life Course Researchin tohtoriohjelma perustuu ja toteuttaa näyttöön perustuvaa lähestymistapaa, jossa painotetaan voimakkaasti kvantitatiivisia menetelmiä ja data-analyysiä. Lisäksi laadulliset lähestymistavat voivat paljastaa tärkeitä oivalluksia yksilöiden kohtaamista mahdollisuuksista ja haasteista.
Mitä se tarjoaa
- 3 vuoden stipendit
- Monitasoinen opetusrakenne, jossa on online- ja läsnäolokursseja University of Florence ja isäntäyliopistoissa
- Kurinalaisesta ja poikkitieteellisestä opettelusta 30 op
- Talvi- ja kesäkoulut
- Enintään 12 kuukautta tutkimusjaksoa ulkomailla
Apurahat ja rahoitus
- Jokainen stipendi liittyy ennalta määriteltyyn yleiseen aiheeseen.
Aiheen valinnassa hakija valitsee myös stipendin rahoittavan isäntäyliopiston, jossa hän kehittää väitöskirjaansa. - Yhtä stipendiä hakeakseen hakijan on valmisteltava stipendiin liittyvän ennalta määrätyn yleisen aiheen mukainen tutkimusprojekti.
- Tutkimusprojektin tulee noudattaa annettua mallia.
- Hakijat voivat hakea useampaa kuin yhtä stipendiä edellyttäen, että he esittävät tutkimusprojektinsa jokaisesta aiheesta.
- Stipendi myönnetään esitetyn tutkimusprojektin arvioinnin ja suullisen kokeen perusteella.
Opetussuunnitelma
Biolääketieteen opetussuunnitelma
Tämän opetussuunnitelman tavoitteena on tutkia biolääketieteen näkökohtia, jotka liittyvät elämän kriittisiin ikään syntymästä kuolemaan, kehittyen polkua pitkin lapsuudesta, nuoruudesta sekä aikuis- ja seniilielämästä.
Ph.D Opetussuunnitelmaan osallistuvat opiskelijat tekevät tutkimustaan kolmella mahdollisella alueella: käsittelevät biologisia mekanismeja, käsittelevät riski- ja ennaltaehkäiseviä tekijöitä sekä käsittelevät kliinisiä ja prognostisia näkökohtia, mukaan lukien farmakologiset näkökohdat ja organisaation johtamisen näkökohdat.
Näillä kolmella alueella tehtävään tutkimukseen voi sisältyä biokemiallisen biologian, molekyylibiologian, fysiologian, farmakologian ja lääketieteen (pediatria, sisätauti, neurologia, geriatria ja epidemiologia) metodologioita ja työkaluja, joissa painotetaan voimakkaasti eri lähestymistapojen rinnakkaiseloa. ja niiden integrointi sosio-demopsykologisiin näkökohtiin.
Erityistä huomiota kiinnitetään terveeseen ikääntymiseen ja psykofyysiseen hyvinvointiin koko elämän ajan. Tutkimustoimintaan voi kuulua muun muassa laboratoriotoimintaa (in silico, in vitro, in vivo), kliinisiä tutkimuksia (havainnointi- tai kokeellisia), populaatioetiologisia tutkimuksia ja toiminnallisia tutkimuksia. Myös sukupuolinäkökulmaa ja terveyseroihin keskittymistä korostetaan.
Psykologinen opetussuunnitelma
Tämän opetussuunnitelman tavoitteena on tutkia tiukkojen kvantitatiivisten ja laadullisten analyysitekniikoiden avulla kehityskulkuja, jatkuvuuden ja epäjatkuvuuden prosesseja kehityksessä hedelmöittymisestä kuolemaan sekä yksilöllisiä, kontekstuaalisia ja makrososiaalisia tekijöitä, jotka voivat selittää sopeutuvia ja huonosti sopeutuvia polkuja elämänkulussa.
Erityistä huomiota kiinnitetään riski- ja suojatekijöiden rooliin, jatkuvuuden ja epäjatkuvuuden mekanismeihin sekä joustavuuden ja haavoittuvuuden prosesseihin. Tärkeä teoreettinen ja metodologinen painopiste tulee olemaan prosessien monisuuntaisuus kiinnittäen erityistä huomiota siihen, että kehitysmuutokset voivat vaihdella muutoksen ajoituksen tai alkamisen, muutoksen suunnan ja nopeuden suhteen tai jonkin ajoituksen, suunnan ja nopeuksien yhdistelmän suhteen. muutoksesta.
Näitä kysymyksiä tutkitaan moniulotteisen teoreettisen ja empiirisen lähestymistavan avulla soveltaen monitasoisia analyysimenetelmiä ja pitkittäistutkimussuunnitelmia.
Opetussuunnitelmassa käsitellään erityisesti lapsuuden, aikuisuuden ja ikääntymisen siirtymiä näiden eri vaiheiden kehitystehtävistä sekä elämänkaaren tyypillisistä ja epätyypillisistä prosesseista.
Sosiodemografinen opetussuunnitelma
Tämä opetussuunnitelma käsittelee yksilöiden elämänkulun keskeisten muutosten syitä ja seurauksia (esim. perhe ja hedelmällisyys, maahanmuutto, koulutus ja työllisyys) ja niiden keskinäisiä suhteita taloudelliseen, sosiaaliseen ja poliittiseen dynamiikkaan.
Lähestymistapa on erittäin monitieteinen, joten demografian ja sosiaalisen tilaston käsitteitä ja työkaluja täydennetään sosiologian ja muiden yhteiskuntatieteiden panoksilla.
Opetussuunnitelmassa käsitellään erityisesti: hedelmällisyyttä ja hedelmällisyyttä; perheen dynamiikka; terveys ja kuolleisuus; ikääntyminen; sisäinen ja kansainvälinen muuttoliike; sekä väestödynamiikan ja biologisten, ympäristöllisten, kulttuuristen, institutionaalisten, taloudellisten ja sosiaalisten tekijöiden väliset suhteet. Näitä kysymyksiä käsitellään sekä analysoimalla demografisten aggregaattien kehitystä ja suuntauksia (makroanalyysi) että tutkimalla elämänkulun käyttäytymisen taustalla olevia mekanismeja (mikroanalyysi) vertailevasta näkökulmasta ajan ja tilan suhteen.
Elämänkulkujen tutkimus perustuu tiukkojen tilastotekniikoiden soveltamiseen: pitkittäis- ja monitasoinen data-analyysi sekä kausaaliset ja kokeelliset lähestymistavat ovat perustavanlaatuisia metodologisia työkaluja. Lisäksi painotetaan voimakkaasti tutkimusten suunnittelun menetelmiä sekä eri lähteistä peräisin olevan ja luonteeltaan vaihtelevan tiedon keräämistä, käsittelyä, analysointia ja integrointia (esim. teksti-, relaatio-, audiovisuaalinen, georeferoitu data).
Uramahdollisuudet
- Yliopistot ja julkiset ja yksityiset tutkimuslaitokset
- Kansallisen terveydenhuoltojärjestelmän tilat, julkiset ja yksityiset erikoislaboratoriot ja klinikat
- Henkilökohtaisten palveluiden julkiset, yksityiset tai voittoa tavoittelemattomat organisaatiot
- Lääke-, kemian- ja bioteknologiayritykset
- Julkiset ja yksityiset diagnostiset tutkimuskeskukset tai laboratoriot
- Vakuutus- ja konsulttiyhtiöt
- Palvelut tieteelliseen viestintään ja elämänkulkuun liittyvien teemojen levittämiseen
- Säätiöt, jotka rahoittavat biolääketieteen, psykologisen ja sosiodemografisen alan tutkimusta